Bijbel over garantie op gekochte wasmachine
Geschreven door 2457 op 01 Januari 1970
Hoe zit het met service en garantie op je online gekochte wasmachine? Hierover bestaan veel misverstanden.garantie wasmachine - rechten na online wasmachine kopen
Onze redactie zetten alle feiten over wetgeving en garantie op een rij.
We hebben de focus op wasmachines, maar in principe is het toepasbaar voor alle producten die online gekocht worden.
Webwinkel is verantwoordelijk voor een deugdelijk product
Nederland kent een uitgebreide bescherming van consumenten die online kopen.
Dat is handig want je maakt gebruik van de laagste prijzen.
Tevens is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product tijdens de gehele economische levensduur.
Dat klinkt jurisch en moeilijk, maar we leggen het in begrijpelijke mensentaal uit.
Conclusie: angst voor gedoe met garantie bij online aankopen is onterecht.
In Nederland ben je als consument zeer goed beschermd bij het online kopen van witgoedapparaten.. Ik zou zelf willen stellen dat de wettelijke bescherming voor online aankopen verder gaat dan bij de aankoop van producten in de winkel om de hoek. In een gewone winkel, krijg je namelijk geen wettelijk bedenktijd van 14 dagen.
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
In heel Europa geldt dat je minimaal 2 jaar wettelijke garantie hebt.
Dit is het minimum, elke lid staat mag uitgebreidere bescherming bieden aan consumenten. Nederland heeft dit gedaan.
Uitgangspunten van de Nederlandse consumentenwetgeving:
Minimaal 2 jaar garantie op een deugdelijk product
De verkoper is verantwoordelijk tijdens de gehele economische levensduur voor het product (en dat is langer dan de wettelijke 2 jaar)
Kopen van extra garantie…niet doen!
extra garantie bij kopenEr zijn verschillende webwinkels (zoals Media Markt) waar je extra garantie kan bij kopen (of bij verzekeren). Dit klinkt aantrekkelijk, maar is meestal een sigaar uit eigen doos.
Mijn advies: niet doen. Wat je koopt is zekerheid waarop je al recht hebt via de consumenten wetgeving.
Bespaar het geld en wijs de verkoper op je wettelijk rechten indien je wasmachine defect gaat binnen de gestelde economische levensduur.
Hieronder laten we zien dat je, via de wettelijke garantie, al recht hebt op een deugdelijk product (ook na de standaard twee jaar wettelijke garantie).
Extra garantie bij kopen moet je vooral zien als het afkopen dan gezeur en discussies met de verkoper.
Voelt het voor je eigen gemoedsrust beter, dan kun je extra garantie overwegen. Deze moet dan lopen gedurende de gehele economische levensduur, anders biedt de extra garantie wel heel weinig extra’s.
De verwachte levensduur van wasmachines hebben we uitgewerkt in de tabel onder het kopje ‘economische levensduur van een wasmachine’.
Economische levensduur van een wasmachine
Jammer genoeg hebben verkopers (bewust) weinig kennis van consumentenrecht.
Gelukkig zijn er partijen die hierover duidelijkheid geven.
Uneto-Vni heeft een tabel gemaakt, waarin ze aangeven hoelang je mag verwachten dat een wasmachine mee gaat.
Dit biedt duidelijkheid en zekerheid over wat je als consument mag verwachten.
Meer informatie over de gebruiksduurverwachtingen van huishoudelijke apparatuur.
Aankoopprijs
van je wasmachine Verwachte levensduur van de wasmachine
€ 0 – € 199 2 jaar / 24 maanden
€ 200 – € 299 3 jaar / 36 maanden
€ 300 – € 399 4 jaar / 48 maanden
€ 400 – € 499 5 jaar / 60 maanden
€ 500 – € 599 6 jaar / 72 maanden
€ 600 – € 699 7 jaar / 84 maanden
>= € 700 8 jaar / 96 maanden
Bron: www.uneto-vni.nl
Wie is aangesloten bij Uneto-Vni?
Helaas zijn alle webwinkels aangesloten bij Uneto-VNI. Onderstaande webwinkels wel, wat voor mij een pre is om bij deze winkels je wasmachine (online) te kopen.
BCC
Scheer en Foppen
Service en reparatie als je wasmachine kapot gaat
Welke rechten heb je als je wasmachine kapot gaat? De grens 6 maanden na aankoop is handig om te kennen.
En natuurlijk heb je de wettelijke garantietermijn van twee jaar.
Vanuit de wettelijke garantie heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging van je wasmachine. Mocht dit niet mogelijk zijn dan heb je recht op teruggave van je aankoopbedrag.
Binnen de wettelijke garantie kennen we grens van 6 maanden die gaat over bewijslast.
Gaat de wasmachine binnen 6 maanden na aankoop kapot, dan is de verkoper verantwoordelijk voor oplossen van defect. De wetgever gaat er vanuit dat je dan een ondeugdelijk product hebt gekregen. De vraag of je de wasmachine wel juist gebruikt hebt is voor de consument niet belangrijk. De bewijslast ligt bij de verkoper, als deze wil aantonen dat defect door voor
Bij een defect na 6 maanden na het aankoop, heb je nog steeds recht op kosteloze reparatie vanuit de wettelijke garantie. Mocht er discussie ontstaan met de verkoper over juist gebruik, dan ligt de bewijslast bij de consument. Denk dan aan het waterpas plaatsen van de wasmachine en/of niet laten bevriezen van restwater is de wasmachine.
Reparatie na de garantietermijn van 2 jaar: recht op een deugdelijk product
Het is bij veel mensen niet bekend dat je ook na de 2 jaar nog recht heb op een goed werkende machine.
Veel verkopers maken hier misbruik van, door de garantietermijn als harde grens te stellen.
In heel Europa is de standaard wettelijke garantie twee jaar. Dat is een minimum, maar lidstaten zijn vrij om verder te gaan.
Nederland is een land wat verder gaat dan het Europese minimum. De Nederlandse wet is duidelijk en zegt: de consument heeft recht op een deugdelijk product.
Als consument mag je verwachten dat een wasmachine langer dan twee jaar meegaat.
In praktijk betekent dit dat een wasmachine moet voldoen aan de verwachtingen die je als koper mag hebben gezien:
uitspraken van verkoper,
reclames fabrikant
verkoopprijs.
Van een Miele wasmachine mag je verwachten dat deze langer mee gaat dan een Indesit.
Dit blijft een grijs gebied met ruimte voor ruis en discussie. Uneto-VNI geeft wel duidelijkheid over de richtlijnen die zij hanteren.
Van een wasmachine van € 299 mag je verwachten dat deze 3 jaar meegaat.
Een wasmachine van € 600 moet volgens hun richtlijn minimaal 7 jaar zijn werk doen.
Veel gestelde vragen bij het online kopen van je wasmachine
Meer informatie en voorbeeld brieven over consumenten rechten vind je op Consuwijzer.nl
Mag ik de wasmachine uitproberen en alsnog terugsturen binnen de wettelijke 14 dagen bedenktijd?
Nee, voorwaarden van retour sturen binnen 14 dagen is dat de machine ongebruikt is. Je mag de machine wel uit de verpakking halen en bekijken, maar geen complete was draaien. Probeer de verpakking netjes open te maken en niet kapot te scheuren. De retour gestuurde wasmachine moet immers nog verkocht kunnen worden.
In principe mag je dezelfde dingen doen als dat je mag doen als je de machine in de winkel staat.
gaat de deur makkelijk open
hoe zit het met de bediening
is de vulcapaciteit van de trommel groot genoeg.
Wie betaalt de kosten van het retour sturen als de wasmachine niet voldoet?
Als er geen afspraken zijn gemaakt, betaalt de consument de kosten van retourneren.
Bij wie moet ik zijn als ik gebruik wil maken van service of garantie?
De verkoper (diegene van wie je de factuur ontvangt) is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. Met de verkoper sluit je de overeenkomst en niet de wasmachine fabrikant. Sommige winkels willen wel graag verkopen, maar geven niet thuis bij garantie en service. De wet is hiervoor duidelijk: de verkoper moet zorgen voor oplossingen.
Heeft het bij kopen van extra garantie wel zin?
In veel gevallen is het bijkopen van extra garantie niet nodig. Hetleveren van een deugdelijk product houdt namelijk niet op na de twee jaar garantie. Ook na twee jaar heb je (vooral bij de duurdere wasmachines boven € 400) nog recht op reparatie en een gedeeltelijke vergoeding van de kosten.
Het bijkopen van één jaar extra garantie is daarom. nutteloos, want deze garantie heb je al.
Ben dus erg terughoudend om extra geld te betalen voor extra garantie.
Afkopen van ‘gedoe’ en ‘discussies’
Zoals je hierboven kunt lezen, wordt je wettelijk erg goed beschermd. Maar gelijk hebben is soms wat anders dan gelijk krijgen.
Extra garantie kun je vaak zien als het afkopen van gedoe en discussies die kunnen ontstaan. Je hoeft namelijk niet meer zelf aan te tonen dat je de wasmachine goed gebruikt hebt volgens de voorwaarden van de fabrikant.
Wat is de beste webwinkel om je wasmachine te kopen?
Wij raden af om bij een buitenlandse webshop (Ebay) of kleine onbekende webshops je nieuwe wasmachine te kopen. Bij retour sturen is de kans groot dat er problemen ontstaan bij het terug krijgen van je geld.
Ons advies:
Koop je apparatuur bij een webshop die gevestigd is in Nederland, want dan valt de webwinkel onder het Nederlandse recht. De grote webwinkels (BCC, Wehkamp S&F, MediaMarkt, Coolblue) voldoen allemaal aan de wet ‘kopen-op-afstand’ en hebben een duidelijk retourbeleid.
Wie is dan de beste? Voor ons is dat BCC, omdat BCC ook duidelijkheid geeft over service en garantie na de koop. Je voorkomt dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. En dat geeft een veilig gevoel.
BCC is een van de weinige webwinkels die is aangesloten bij Uneto-Vni. Deze partij geeft duidelijkheid over de verwachte levensduur van je wasmachine. Dit voorkomt veel discussie bij reparaties na de garantieperiode. Je weet waar je en toe bent en wat je van BCC mag verwachten.
Met gerust hart een wasmachine in je digitale winkelmandje stoppen
Online wasmachine kopen is goedkoop en handig, Door het grotere assortiment van webwinkels kun je de beste wasmachine kiezen die bij jouw past.
Hierboven hebben we laten zien, dat je als consument veel rechten hebt. Onze praktijkervaring is dat alle grotere webwinkels de wetgeving respecteren. Bij kleine webwinkels loop je meer risico dan nodig.
Voor onze redactie is de top 3 van beste webwinkels om een wasmachine te kopen:
BCC: laagste prijsgarantie die wat voorstel en lid van Uneto-Vni (lees duidelijkheid bij reparaties)
Wehkamp: vaak erg goede (tijdelijke) aanbiedingen, gratis plaatsen van je wasmachine
Coolblue: veel bezorgopties en zeer goed bereikbaar, maar soms net een paar tientjes duurder.